Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
UWAGA !
Informujemy, że w momencie wyczerpania alokacji w ramach danego sektora, może on zostać wyłączony z formularza zgłoszeniowego w terminie wcześniejszym niż planowana data zamknięcia naboru.
Przypominamy, że usługi rozwojowe realizowane w ramach działania „Kompetencje dla sektorów” dedykowane są wyłącznie przedsiębiorcom działającym aktywnie w ramach danego sektora i posiadającym odpowiedni numer Polskiej Klasyfikacji Działalności. Numery PKD definiujące sektor zawarte są w formularzu zgłoszeniowym przy wyborze właściwej branży.
PRZEDSIĘBIORSTWA NIESPEŁNIAJĄCE TEGO KRYTERIUM NIE ZOSTANĄ OBJĘTE WSPARCIEM.
Kompetencje dla sektorów - oferta dla przedsiębiorców
Zobacz powiązane działanie: Kompetencje dla sektorów - oferta dla operatorów
Cel finansowania: Dofinansowanie wsparcia mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń, doradztwa i studiów podyplomowych.
Start składania wniosków
3 marca 2020
Koniec przyjmowania wniosków
31 sierpnia 2023
-
Wkład własny
minimum 20%
-
Miejsce realizacji projektu
Polska
-
Dla kogo
MMŚP z możliwością udziału dużych przedsiębiorstw
Szczegóły dofinansowania
Celem działania Kompetencje dla sektorów jest dofinansowanie (za pośrednictwem Operatorów) wsparcia dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w obszarze szkoleń, doradztwa i studiów podyplomowych. Wsparcie wynikające z rekomendacji Sektorowych Rad ds. Kompetencji przyczyni się do wzrostu kompetencji pracowników przedsiębiorstw objętych działaniami.
Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
- usługi szkoleniowe
- usługi doradcze
- studia podyplomowe
Usługi rozwojowe, z których może skorzystać przedsiębiorstwo, to takie, które zawarte zostały w rekomendacjach Sektorowych Rad ds. Kompetencji. Usługi rozwojowe świadczone są co do zasady za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych.


Kto może otrzymać dofinansowanie?
Mikro-, małe, średnie i duże* przedsiębiorstwa:
- planujące przeszkolić pracowników;
- spełniające warunki uzyskania pomocy de minimis lub pomocy publicznej;
- zobowiązujące się do wniesienia wkładu prywatnego w wysokości nie mniejszej niż 20% kwoty wsparcia.
Wsparcie kierowane jest do przedsiębiorstw działających wyłącznie w branżach: budowlanej, finansowej, turystycznej, IT, mody i innowacyjnych tekstyliów, opieki zdrowotnej i pomocy społecznej oraz motoryzacyjnej z uwzględnieniem elektromobilności i dotyczy tematyki określonej przez Rady Sektorowe ds. Kompetencji.
* W ramach projektu istnieje możliwość objęcia wsparciem dużych przedsiębiorstw, jednak dotyczy to wyłącznie sektorów przemysłowych (związany z reindustrializacją) tj. IT (z wyłączeniem PKD J.63.1 oraz J.58.2), motoryzacyjnego (z wyłączeniem PKD G.45) oraz przemysłu mody i innowacyjnych tekstyliów.
Tematy szkoleń oferowane dla sektora budownictwo
- Znajomość użytkowa języka polskiego wśród obcokrajowców do bezpiecznej i efektywnej pracy na budowie
- Umiejętność bezpiecznego posługiwania się narzędziami i sprzętem oraz narzędziami z napędem używanym w robotach budowlano-montażowych powyżej 1KW
- Umiejętność bezpiecznej obsługi sprzętu budowlanego i maszyn budowlanych typu spycharki, równiarki, koparki
- Uprawnienia do obsługi podestów ruchomych przejezdnych
- Umiejętność operowania maszynami i urządzeniami roboczymi, budowlanymi i drogowymi w zakresie III klasy uprawnień
- Uprawnienia do pełnienia w ograniczonym zakresie samodzielnych funkcji w sektorze budownictwa przez osoby z poziomu 4 i 5 PRK
- Uprawnienia do pełnienia w ograniczonym zakresie samodzielnych funkcji w sektorze budownictwa przez osoby z poziomu 6 PRK i wyżej
- Umiejętność projektowania, instalowania i konserwacji technicznych systemów zabezpieczeń
- Umiejętność projektowania, instalowania i konserwacji systemów sygnalizacji pożarowej
- Umiejętność projektowania, instalowania i konserwacji stałych urządzeń gaśniczych gazowych (SUG-G)
- Bezpieczeństwo pracy na placu budowy w czasie pandemii
- Dekarz
- Betoniarz – zbrojarz
- Kamieniarz
- Wykonywanie wybranych robót budowlanych wykończeniowych z wykorzystaniem nowoczesnych technik wykańczania wnętrz
- Montowanie i rozbiórka szalunków ściennych i stropowych
- Wykorzystywanie dronów w budownictwie
- Wykorzystywanie najnowszych technologii IT w budownictwie
- Kierowanie projektami budowlanymi w zakresie techniczno- finansowym
- Sporządzanie planów Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia
- Umiejętności w zakresie stosowania technologii BIM (Building Information Modelling)
- Planowanie i wdrażanie działań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i zdrowia na budowie
- Sporządzanie kosztorysów oraz dokumentacji przetargowej na roboty budowlane
- Wykonywanie elementów betonowych lub żelbetonowych służących jako konstrukcje nośne budowli
- Wykonywanie i wbudowywanie zbrojenia oraz prefabrykowanie elementów zbrojenia
- Montowanie i demontowanie szalunków systemowych
- Wykonywanie posadzek jastrychowych płynnych i suchych
- Wykonywanie ociepleń budynków, w tym docieplanie przegród budowlanych, płyt balkonowych i fundamentów oraz nakładanie tynków cienkowarstwowych
- Wykonywanie izolacji ciepłochronnych sieci cieplnych
- Wykonywanie robót związanych z konserwacją, naprawą i modernizacją sieci komunalnych oraz instalacji sanitarnych
- Montowanie obróbek blacharskich i systemów odwodnienia dachu
- Montowanie konstrukcji stalowych na parkingach wielopoziomowych oraz halach
- Prowadzenie gospodarki odpadami budowlanymi lub rozbiórkowymi
- Użytkowanie rusztowań
- Nadzorowanie budowy, demontażu i eksploatacji rusztowań
- Montowanie ścian działowych w technologii gipsowo-kartonowej


Tematy szkoleń oferowane dla sektora finanse
- Działalność bankowa w praktyce funkcjonowania banków spółdzielczych i rynku pośrednictwa finansowego;
- Analiza potrzeb klienta w świetle ustawy o dystrybucji ubezpieczeń;
- Rozwój kompetencji w obszarze doradztwa finansowego, zgodnie z wymogami MIFID II;
- Zarządzanie rozpatrywaniem reklamacji w działalności dystrybutora ubezpieczeń;
- Budowanie i rozwój współpracy z klientem firmy pośrednictwa finansowego;
- Ryzyko operacyjne w banku spółdzielczym;
- Organizacja banku ze szczególnym zaakcentowaniem usytuowania stanowiska compliance w strukturze organizacyjnej;
- Zarządzanie ryzykiem kredytowym;
- Ryzyko kredytowe wynikające z inwestycji w instrumenty finansowe;
- Zarządzenie konfliktem interesów w świetle Ustawy o dystrybucji ubezpieczeń;
- Restrukturyzacja klienta w sytuacji trudnej;
- Analiza finansowa banku spółdzielczego;
- Ustawa o kredycie hipotecznym;
- Stosowanie zasad cyberbezpieczeństwa w instytucji finansowej;
- Strategiczne wyzwania w sektorze spółdzielczym – efektywność, bezpieczeństwo i rozwój;
- Zarządzanie zmianą, zarządzanie projektami;
- Customer Experience/ Zarządzanie doświadczeniem klienta;
- Przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy;
Szkolenia z zakończona rekrutacją:
- RODO: nowe obowiązki wynikające z ochrony danych osobowych oraz przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy;
- Split Payment i PSD2 i ich wpływ na przyszłe funkcjonowanie instytucji finansowych;
Tematy szkoleń/doradztwa oferowane dla sektora turystyka
- Obsługa klienta w biurach podróży i przedsiębiorstwach ułatwiających nabywanie powiązanych imprez turystycznych w świetle nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. – z uwzględnieniem wprowadzanych w niej zmian (Dz. U. poz.2361) – zgodnie ze stanowiskiem Rady Sektorowej z 04.05.2020 r. w ramach tego obszaru tematycznego mieszczą się m.in. następujące zagadnienia:
- błędy w stosowaniu przepisów ustawy o imprezach turystycznych;
- reklamacje podróżnych i nowe procedury ich rozpatrywania;
- umowy o udział w imprezie turystycznej oraz specyfika umów B2B;
- klauzule niedozwolone w umowach i zmiany w umowach;
- skutki prawne wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności (w tym warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych określone ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz uwarunkowania obsługi klienta wynikające z przepisów dotyczących COVID-19);
- obowiązki i uprawnienia podróżnego i organizatora; obowiązki udzielenia pomocy podróżnemu;
- odpowiedzialność wobec podróżnych;
- impreza turystyczna a powiązane usługi turystyczne;
- hotel jako organizator turystyki lub przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych;
- przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych a organizator turystyki;
- wyłączenie spod ustawy imprez niekomercyjnych;
- wyłudzenie zadośćuczynienia za „zmarnowany urlop;
- Bezpieczeństwo danych osobowych w przedsiębiorstwach turystycznych;
- Pilot wycieczek
- Instruktor praktycznej nauki zawodu
- Animator czasu wolnego
- Bezpieczeństwo w hotelu w dobie pandemii
- Obsługa klienta w hotelarstwie i gastronomii oraz trudne sytuacje z klientem związane z pandemią COVID-19, przekazywanie trudnych informacji
- Nowe technologie w turystyce
Szkolenia z zakończona rekrutacją:
- Doradztwo w turystyce


Tematy szkoleń oferowane dla sektora mody i innowacyjnych tekstyliów
- Działalność badawczo-rozwojowa w sektorze odzieżowo-tekstylnym;
- Przygotowanie i kontrola produkcji w sektorze odzieżowo-tekstylnym;
- Realizacja prac produkcyjnych w sektorze odzieżowo-tekstylnym;
- Zarządzanie i realizacja procesów wsparcia w sektorze odzieżowo-tekstylnym;
Tematy szkoleń oferowane dla sektora IT
- Administrowanie systemami i sieciami – kompetencje podstawowe i zaawansowane;
- Programowanie – kompetencje podstawowe i zaawansowane;
- Testowanie aplikacji;
- Zapewnienie bezpieczeństwa systemów;
- Projektowanie i analiza, zarządzanie systemami modelowanie struktur danych;
- Rozwój kompetencji osobowych;


Tematy szkoleń oferowane dla sektora opieki zdrowotnej i pomocy społecznej
- Koordynacja opieki zdrowotnej;
- Zarządzanie efektywnością placówki medycznej;
- Rozliczenia z płatnikiem;
- Umiejętności analityczne na potrzeby restrukturyzacji zarządzania rozwojem placówki;
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w placówce medycznej;
- Zarządzanie informacją w placówce medycznej;
- Zarządzanie kosztami w placówce medycznej;
- Prawa pacjenta i odpowiedzialność placówki za zdarzenia medyczne;
- Prowadzenie dokumentacji medycznej;
- Nowoczesne technologie medyczne;
- Komunikacja w placówce medycznej;
- Zarządzanie danymi w ochronie zdrowia;
- Restrukturyzacja placówki medycznej;
- Zarządzanie placówką całodobowej opieki;
- Przywództwo i kierowanie instytucją pomocy społecznej;
- Mediacje, negocjacje, rzecznictwo socjalne;
- Zarządzenie i koordynacja lokalnymi usługami społecznymi;
- Komunikacja i PR w pomocy społecznej;
- Ekonomia społeczna i CSR;
- Język angielski/niemiecki (branżowy);
- Organizacja pracy w zespole;
- Delegowanie zadań;
- Metodologia superwizji i coachingu;
- Radzenie sobie ze stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu ;
- Praca w interdyscyplinarnym zespole;
- Zarządzanie czasem;
- Motywowanie pracowników;
- Rozwiązywanie konfliktów;
- Zastosowanie technologii w usługach społecznych;
- Mediacje i negocjacje;
- Trening umiejętności społecznych wg metodyki prof; A; Goldsteina z praktyką i superwizją;
- Kontrola zarządcza;
- Komunikacja interpersonalna z pacjentem i w pracy zespołowej;
- PR w pracy społecznej;
- Creative thinking;
- Warsztat budowania relacji i kooperacji ponadsektorowej;
- Podstawowe umiejętności interpersonalne i dotyczące form pomocy psychologicznej;
- Kompetencje cyfrowe w zakresie zdalnego udzielania świadczenia zdrowotnego
- Kompetencje w zakresie znajomości otoczenia systemowo-prawnego w ochronie zdrowia
- Znajomość, rozumienie i właściwe stosowanie przepisów prawnych w ochronie zdrowia
- Organizacja pracy własnej i podległych sobie pracowników
- Pozyskiwanie badań naukowych i ich efektywnego wykorzystania w praktyce zarządczej
- Kompetencje cyfrowe w zakresie wdrażania i stosowania technologii informatycznych w placówce medycznej
- Radzenie sobie ze stresem i stresogennymi warunkami działania oraz właściwe rozpoznawanie stresu wśród pracowników
- Zarządzanie kryzysowe
- Asystent osoby niesamodzielnej – pomoc i organizowanie wsparcia (studia podyplomowe)
- Organizator usług socjalnych – studia podyplomowe
- Asystent osoby w kryzysie bezdomności – studia podyplomowe
- Zarządzanie niepubliczną placówką całodobowej opieki w sposób zdeinstytucjonalizowany – studia podyplomowe
- Menadżer opiekuna rodzinnego osoby niepełnosprawnej i niesamodzielnej
- Menager/ Koordynator usług społecznych i świadczeń socjalnych
- Koordynator konferencji grupy rodzinnej (family grup conference) – studia podyplomowe
- Asystent osoby opuszczającej pieczę zastępczą – studia podyplomowe
- Nowoczesne technologie medyczne w stomatologii
- Nowoczesne metody fizjoterapii
- Badanie i prowadzenie fizjoterapii funkcjonalnej w uszkodzeniach stawu kolanowego
- Diagnozownie ortopedyczne w fizjoterapii - testy kliniczne
- Prowadzeni fizjoterapii w nietrzymaniu moczu i stolca oraz w obniżeniu narządów miednicy mniejszej
- Leczenie periodontologiczne w różnych dziedzinach stomatologii
- Leczenie kanałowe pod mikroskopem - powiększenie, izolacja, dostęp, opracowanie maszynowe, irygacja, wypełnienie
- Wykonywanie manipulacji krótkodźwigniowych HVLA
- Wykonywanie pinopresury
- Zastosowanie nowoczesnych technologii medycznych w implantologii
- Zastosowanie nowoczesnych technologii medycznych w endodoncji
- Zastosowanie nowoczesnych technologii medycznych w pracy lekarza
- Zastosowanie nowoczesnych technologii medycznych w pracy pielęgniarki
- Opiekowanie się pacjentem chorym przewlekle
- Wykonywane mezoterapii igłowej z anatomią i neurofizjologią skóry
- Suche igłowanie – medyczna akupunktura
Tematy szkoleń oferowane dla sektora motoryzacji z uwzględnieniem elektromobilności
- Mentor w branży motoryzacyjnej;
- Instruktor praktycznej nauki zawodu (kwalifikacje wymienione w §10 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu Dz.U. 2019 poz. 391);
- Utrzymanie ruchu (specjalista utrzymania ruchu);
- Operator CNC (w zakresie tworzenia narzędzi i matryc);
- Lakiernictwo (lakiernik);
- Operator linii montażowej/produkcyjnej;
- Specjalista ds. planowania gospodarki materiałowej;
- Technologia produkcji/oprzyrządowania (Technolog produkcji/oprzyrządowania);
- Obsługa projektów B+R;
- Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D;
- Projektowanie i rozwój produktu;
- Szlifierz narzędziowy;

Ile możesz otrzymać?
Wsparcie, jakie może otrzymać przedsiębiorstwo na dofinansowanie usług rozwojowych, wyniesie do 80 % wartości tych usług, co oznacza, że pozostałe 20% zapewniają przedsiębiorstwa uczestniczące w projekcie.
Znajdź operatora w swoim sektorze
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinie 22 574 07 07 oraz 0 801 332 202
Terminy zgłoszeń
Wniosek o uczestnictwo w projekcie możesz wypełnić w dogodnym dla Ciebie terminie. Zasady dotyczące rekrutacji znajdziesz na stronach internetowych Operatorów.
Runda II - Sektor turystyczny
Start:
3.03.2020
Zakończenie:
30.06.2023
Runda II - Sektor opieki zdrowotnej i pomocy społecznej
Start:
3.03.2020
Zakończenie:
31.08.2023
Runda III - Sektor budowlany
Start:
3.03.2020
Zakończenie:
28.02.2023
Runda IV – Sektor motoryzacji
Start:
7.08.2020
Zakończenie:
30.06.2023
Dokumenty
-
Rekomendacja nr 1 Rady ds. kompetencji w sektorze Turystyki
Aktualizacja -
Rekomendacja nr 2 Rady ds. kompetencji w sektorze Turystyki
Aktualizacja - Rekomendacja nr 3 Rady ds. kompetencji w sektorze Turystyki
- Rekomendacja nr 1 Rady ds. kompetencji w sektorze Budownictwa - aktualizacja
- Rekomendacja nr 2 Rady ds. kompetencji w sektorze Budownictwa wraz z suplementem
-
Rekomendacja Rady ds. kompetencji w sektorze Mody
Aktualizacja - Rekomendacja Rady ds. kompetencji w sektorze Motoryzacyjnym
- Rekomendacja Rady ds. kompetencji w sektorze Zdrowia i Opieki Społecznej
- Rekomendacja Rady ds. kompetencji w sektorze IT
- Rekomendacja nr 1 Rady ds. kompetencji w sektorze Finansów
- Rekomendacja nr 2 Rady ds. kompetencji w sektorze Finansów
- Pobierz wszystko
Jak wziąć udział w szkoleniach i doradztwie?
Zgłoś się do Operatora
Wypełnij Formularz Rejestracyjny dostępny na stronie PARP
Przekaż Operatorowi wymagane dokumenty
Operator zweryfikuje możliwość udziału w projekcie
Zdiagnozuj potrzeby i otrzymaj rekomendacje
Określ potrzeby edukacyjne wynikające z rekomendacji Sektorowej Rady ds. Kompetencji
Wybierz usługi rozwojowe
Wybierz z BUR usługi, które będą odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstwa i jego pracowników. W przypadku braku usługi w BUR Operator pomoże w znalezieniu odpowiedniego tematu poza Bazą