Dla twojej wygody, nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka).

Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Aby wyłączyć możliwość używania cookies zmień ustawienia przeglądarki.


Menu
Autor: Rafał Pardecki
Data: 2014-03-07 00:00:00.0

Koszty działalności gospodarczej

Osoby planujące założyć własny biznes często zastanawiają się, jakie będą koszty działalności gospodarczej. Jak to wygląda w praktyce?

Koszty założenia działalności gospodarczej mogą być nawet zerowe. Dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest nieodpłatne. Wypełnić i złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej można drogą elektroniczną lub papierową. Co ważne, wniosek w postaci formularza CEIDG-1 wystarczy, aby dokonać jednocześnie zgłoszenia własnej firmy do ZUS, GUS i urzędu skarbowego. Dzięki temu przedsiębiorca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Koszty założenia działalności gospodarczej pojawiają się w sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się zarejestrować jako płatnik VAT. W tym celu należy złożyć w urzędzie skarbowym  formularz VAT-R. Proces ten wiąże się z opłatą skarbową w wysokości 170 zł, którą wpłaca się na konto urzędu miasta, gminy lub dzielnicy, na terenie których mieści się siedziba wskazanego we wniosku urzędu skarbowego.

Obliczając koszty działalności gospodarczej przedsiębiorca powinien rozważyć, kto zajmie się sprawami księgowymi przedsiębiorstwa. Księgowość można prowadzić samodzielnie, jednak większość początkujących przedsiębiorców korzysta z usług biura rachunkowego. Umowa z biurem zazwyczaj generuje pierwsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Koszt takiej usługi jest bardzo zróżnicowany i w dużej mierze zależy od ilości dokumentów w przedsiębiorstwie.  

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej to w dużej mierze składki odprowadzane do ZUS. Osoby zakładające swój biznes po raz pierwszy mogą przez pierwsze 24 miesiące działalności opłacać preferencyjne składki. Odprowadzanie składek ZUS to często największe i najbardziej uciążliwe koszty działalności gospodarczej (składki należy odprowadzać nawet w sytuacji, gdy przedsiębiorca przebywa na zwolnieniu lekarskim i nie ma żadnych dochodów). Jedynie zawieszenie działalności gospodarczej zwalnia przedsiębiorcę z płacenia składek ZUS.

Wśród stałych kosztów  prowadzenia działalności gospodarczej znajdują się często: opłata za użytkowanie lokalu, rata leasingowa lub rata kredytu, opłaty za media, telefon i Internet, paliwo (jeśli w przedsiębiorstwie zarejestrowany i wykorzystywany jest samochód służbowy) i koszty pracownicze, jeśli przedsiębiorca zatrudnia pracowników.

Mikro- i mali przedsiębiorcy, którzy chcieliby nauczyć się optymalnie zarządzać finansami firmy, w tym zredukować koszty prowadzenia działalności gospodarczej bez uszczerbku dla jego konkurencyjności na rynku, mogą skorzystać z usługi doradczej KSU w zakresie szybkiej optymalizacji zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Usługę świadczy 11 podmiotów w całej Polsce i jest ona dofinansowana w 70%. W ramach dwuetapowej usługi w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzony audyt optymalizacyjny, a następnie doradca pomoże wdrożyć zaproponowane rozwiązania.

Data publikacji: 2014-03-07 00:00:00.0
Data modyfikacji: 2017-05-22 16:26:16.0

Opublikowany przez: Rafał Pardecki

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną